Integracja w przedszkolu jest bardzo ważna. To dzięki niej dzieci czują się pewniej i bezpieczniej, a czas w przedszkolu upływa im z przyjemnością. Dzięki zabawom integracyjnym maluchy mają ułatwione nawiązanie kontaktu z grupą rówieśniczą. Specjalne zabawy powodują szybsze zapamiętywanie imion i lepsze poznanie siebie nawzajem. Ważnymi osobami są również wychowawcy przedszkola, którzy tak samo biorą czynny udział w zabawach. Dzięki temu opiekunowie zostają włączeni do kręgu integracyjnego i zmniejszają bariery pomiędzy nimi a dziećmi.
Poniżej prezentujemy spis ciekawych zabaw integracyjnych, które można wykorzystać w przedszkolu.
- Piosenka na dzień dobry, melodia zaczerpnięta z piosenki „Panie Janie”
Witaj Ewa (powtórzenie)
do nas chodź (powtórzenie)
wszyscy Cię lubimy (powtórzenie)
z nami bądź ((powtórzenie)
- Zabawa integracyjna z użyciem piłki
Dzieci ustawiają się w kółeczku i wyobrażają sobie, że są piłką, którą wychowawca trzyma w dłoni. Pani staje w środku koła i porusza piłką, a dzieci powtarzają ruchy, które wykonuje piłka. Nauczycielka opowiada dzieciom zasady gry:
– wychowawca odbija piłkę o podłogę – dzieci podskakują dwiema nogami do góry
– wychowawca unosi piłkę nad głowę, macha nią, trzymając w dwóch rękach – dzieci również przechylają się na boki jak drzewo, w które wieje wiatr
– wychowawca kręci piłką na ziemi – dzieci obracają się wokół własnej osi
– wychowawca kładzie piłkę na podłodze i turla ją – dzieci tak samo turlają się po podłodze
– wychowawca wystukuje rytm piłką jak na bębenku – dzieci robią to samo klaszcząc
3. Zabawa w ugniatanie ciasta
Dzieci dzielą się w pary. Jedno kładzie się na podłodze, drugie klęka nad nim i delikatnie je ugniata, głaszcze, wyklepuje w swoim tempie i wedle wyobraźni. Zadaniem osoby robiącej ciasto jest wymyślić nazwę ciasta, które ugniótł. Następnie dzieci zamieniają się rolami.
- 4. Zabawa pantomimiczna w przeciwieństwa dzięki której dzieci uczą się nazywać i wyrażać swoje emocje
Dzieci siedzą na podłodze w grupie, a przed nimi znajduje się parawan. Dzieci na ochotnika wychodzą z grupy stają raz z jednej strony, raz z drugiej i pokazują przeciwstawne emocje. Dzieci je zgadują. Pokazujące dziecko nie może używać słów, tylko za pomocą mimiki wyrażać emocje.
Przykłady:
– jestem mały – jestem wielki
– jestem smutny – jestem wesoły
– jestem senny – jestem wyspany
– jestem zezłoszczony – jestem zadowolony
Artykuł przygotowany przez pedagogów placówki niepublicznej – Przedszkole miasteczko Wilanów